Reexaminarea pensiilor de dizabilitate
Reexaminarea pensiei de dizabilitate.
Reexaminarea drepturilor la pensie se efectuează în cazul:
a) apariţiei unor circumstanţe noi referitoare la stagiul de cotizare, venitul asigurat, ce au avut loc până la acordarea drepturilor la pensie;
b) transferării la altă categorie de pensie;
c) persoanelor care continuă să activeze după realizarea dreptului la pensie de dizabilitate;
d) modificării/completării art.5 şi 50 cu prevederi referitoare la circumstanţe ce ţin de perioade necontributive şi de activităţi, care au fost realizate până la stabilirea/reexaminarea pensiei.
Reexaminarea drepturilor la pensie se efectuează şi pentru pensionarii care şi-au realizat dreptul la pensie până la 1 ianuarie 1999, dar numai la prezentarea documentelor ce confirmă stagiul de cotizare.
Pensionarii care activează sau au activat în câmpul muncii după realizarea/reexaminarea dreptului la pensie pentru limită de vârstă/ pot solicita reexaminarea pensiei nu mai des decât o dată la doi ani, cu condiția că pensia calculată conform informației de mai jos este mai mare decât pensia aflată în plată.
Reexaminarea pensiilor de dizabilitate, stabilite până la 1 ianuarie 2022, se efectuează în raport cu stagiul de cotizare cumulat după realizarea dreptului la pensie de dizabilitate, conform eșalonării.
Stagiu de cotizare după realizarea dreptului la pensie de dizabilitate.
Pensiile stabilite/ reexaminate până la 1 ianuarie 1999:
- 2022 (1 ianuarie) – de la 2 ani.
Pensiile stabilite după 1 ianuarie 1999 și până la 1 ianuarie 2022:
- 2023 (1 ianuarie) – de la 7 ani;
- 2024 (1 ianuarie) – de la 2 până la 7 ani.
Pentru a solicita serviciul la CTAS din raza de domiciliu puteți face o programare prealabilă la linkul: https://servicii.gov.md/programare.
publicService.steps.title
- 1Pasul 1. Depunerea cererii și a documentelor necesare
Depunerea cererii și a documentelor necesare:
a) la ghişeul CTAS de la domiciliu;
b) prin procură;
c) prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice;
d) în mod electronic prin intermediul portalului www.servicii.gov.md sau www.cnas.gov.md.
publicService.channels.2.title - 2Pasul 2. Prelucrarea documentelor și emiterea deciziei de stabilire/refuz
- 3Pasul 3. Lansarea procesului tehnologic privind plata și transferul surselor financiare în baza listelor emise din SI ”Protecția Socială” prestatorilor serviciilor de plată
- 4Pasul 4. Distribuirea prestaţiei către beneficiar prin modalitatea de plată selectatăpublicService.channels.5.title