Certificarea prestatorului de servicii sociale
Acreditarea prestatorilor de servicii sociale se face în scopul determinării, în baza standardelor de calitate ale acestor servicii, a capacității prestatorilor de servicii sociale, indiferent de tipul de proprietate, de forma juridică de organizare şi de subordonarea administrativă, de a presta către populaţie servicii sociale calitative şi în scopul sporirii răspunderii pentru respectarea standardelor de calitate.
Prestatorii de servicii sociale se supun acreditării o dată la 5 ani, în conformitate cu Legea nr. 129/2012 privind acreditarea prestatorilor de servicii sociale.
Prestatorii de servicii sociale sînt acreditaţi dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) au fost constituiţi în condiţiile legii;
b) actul lor de înfiinţare prevede inclusiv activităţi din domeniul serviciilor sociale;
c) confirmă posibilitatea de a obţine resurse financiare suplimentare pentru asigurarea stabilităţii financiare şi a durabilităţii procesului de prestare a serviciilor sociale;
d) dispun de personal cu pregătire profesională adecvată tipului de servicii sociale pentru care solicită acreditarea;
e) aplică standardele de calitate ale serviciilor sociale pentru care solicită acreditarea.
Acreditarea inițială a prestatorului de servicii sociale. Acreditării iniţiale sînt supuşi numai prestatorii de servicii sociale nou-înfiinţaţi. Prestatorii de servicii sociale nou-înfiinţaţi sînt supuşi acreditării iniţiale în mod obligatoriu înainte de admiterea beneficiarilor la aceste servicii şi înainte de începerea prestării serviciilor sociale în cauză. Acreditarea inițială are o durată de valabilitate de 12 luni de la data emiterii deciziei Inspectoratului.
Acreditarea provizorie a prestatorului de servicii sociale. Prestatorul de servicii sociale este acreditat provizoriu dacă în timpul evaluării se constată necesitatea de a ajusta activitatea acestuia la standardele de calitate. Prestatorul de servicii sociale este informat în scris despre decizia Inspectoratului privind acreditarea provizorie, despre neconformitățile depistate, precum şi despre perioada în care acestea urmează să fie înlăturate.Acreditarea provizorie are o durată de valabilitate de 12 luni de la data emiterii deciziei Inspectoratului.
Certificatul de acreditare al prestatorului de servicii sociale se eliberează, la decizia Inspectoratului Social de Stat, în conformitate cu reglementările Hotărârii Guvernului nr. 95/2014 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la procedura de acreditare a prestatorilor de servicii sociale (Publicat : 14-02-2014 în Monitorul Oficial Nr. 35-41 art. 112).
publicService.steps.title
- 1Pasul 1.Iniţierea procedurii de acreditare
În baza notificării scrise, prestatorul de servicii sociale depune la Inspectorat, în termen de 10 zile lucrătoare de la data notificării, cererea de solicitare a acreditării.
Solicitarea se depune la ghișeul ISS pe adresa: MD-2028, mun. Chisinau, str. Hîncești 53, bloc B, et. 6 sau se transmite pe adresa electonică: office@iss.gov.md
- 2Pasul 2. Autoevaluarea
În funcţie de tipul serviciului care urmează a fi evaluat, prestatorul de servicii sociale primeşte un pachet de documente necesar pentru autoevaluare. Pachetul de documente necesar pentru autoevaluare poate fi accesat pe pagina web a Inspectoratului. Perioada de autoevaluare durează 30 de zile pentru prestatorul de servicii care prestează serviciile sociale la momentul iniţierii procedurii de acreditare şi 10 zile în cazul prestatorilor de servicii sociale nou-înfiinţaţi. Un exemplar al dosarului de autoevaluare este pus la dispoziţia grupului de experţi selectat pentru a realiza evaluarea prestatorilor de servicii sociale.
- 3Pasul 3. Evaluarea serviciului în teren
Evaluarea calităţii serviciilor sociale este realizată de grupurile de experţi, formate pentru fiecare tip de servicii sociale. Procedura de evaluare a calităţii serviciului social este constituită din următoarele etape:
1) analiza documentelor prezentate de prestatorul de servicii sociale, care se realizează în oficiu;
2) evaluarea serviciului social în teren;
3) prezentarea constatărilor evaluării serviciului;
4) întocmirea raportului de evaluare a serviciului. Prezentarea constatărilor evaluării calităţii serviciului social se efectuează în cadrul unei şedinţe comune, la Inspectoratul Social de Stat. Evaluarea calităţii serviciului social în teren se efectuează de grupurile de experţi, constituite pentru fiecare tip de servicii sociale, prin aplicarea criteriilor de evaluare şi durează în funcţie de complexitatea serviciului, dar nu mai mult de 5 zile lucrătoare.
- 4Pasul 4. Elaborarea raportului
Fiecare dintre experţi întocmeşte, în termen de 15 zile lucrătoare, raportul de evaluare a serviciului, pe care-l prezintă coordonatorului grupului de experţi, iar coordonatorul grupului de experţi, în termen de 5 zile lucrătoare, întocmeşte raportul final de evaluare a serviciului social.
- 5Pasul 5. Luarea deciziei
În baza raportului final şi a recomandărilor grupului de experţi, precum şi a raportului de autoevaluare prezentat de prestatorul de servicii sociale, în termen de 10 zile lucrătoare, Inspectoratul ia decizia cu privire la acreditarea sau neacreditarea prestatorului de servicii sociale.
Inspectoratul informează prestatorii serviciilor sociale despre decizia de acreditare sau neacreditare, în formă scrisă, cu indicarea expresă a temeiurilor care au stat la baza adoptării deciziei date, în termen de 3 zile lucrătoare de la data adoptării acesteia. Totodată, în termen de 5 zile lucrătoare de la data adoptării deciziei de acreditare, eliberează prestatorului de servicii sociale acreditat un certificat de acreditare valabil timp de 5 ani. Deciziile de acreditare sau neacreditare emise de Inspectorat se fac publice prin plasarea lor pe pagina web a Inspectoratului şi prin publicarea lor în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
- 6Pasul 6. Eliberarea Certificatului
Certificatul se eliberează la ghișeul ISS în termen de 5 zile lucrătoare de la data adoptării deciziei de acreditare.