Notificare pentru activitatea de detectiv particular

Activitate particulară de detectiv este un gen de activitate care constă în acordarea serviciilor de investigare, desfăşurat de către persoane specializate în domeniu, în bază de contract, conform condiţiilor prevăzute de Legea nr. 283/2003 privind activitatea particular de detectiv şi de pază. Detectivul particular poate activa în cadrul unei organizaţii sau independent. Totodată, detectivii particulari se pot asocia, în condiţiile legii, în uniuni cu statut de persoană juridică.

În activitatea particulară de  detectiv  este permisă prestarea următoarelor servicii:

a) colectarea, în bază de contract, a informaţiilor, importante pentru apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor fizice şi juridice;

b) colectarea de probe în cauze civile în bază de contract încheiat cu participanţii la proces;

c) studierea  pieţei, colectarea de informaţii  pentru  negocieri, depistarea  partenerilor de afaceri insolvabili sau care nu  insuflă încredere;

d) protejarea  întreprinderilor şi a firmelor contra  spionajului industrial;

e) colectarea de date biografice sau de altă natură pentru persoana  cu care se încheie contractul, cu acordul ei scris;

f) identificarea autorilor sau a expeditorilor de scrisori anonime, a colportorilor;

g)  identificarea locului de aflare a persoanelor dispărute;

h)  căutarea bunurilor pierdute;

i)  colectarea de date în cauze penale pentru acordarea de ajutor organelor de drept în bază de contract încheiat cu participanţii la proces.

Este în drept să desfășoare activitate particulară de detectiv persoana care îndeplinește următoarele condiţii:

a) a împlinit vîrsta de 21 de ani;

b) este cetăţean al Republicii Moldova;

c) are studii superioare juridice sau a activat cel puțin 3 ani în cadrul instituţiilor publice cu atribuţii în domeniul apărării, securităţii şi ordinii publice;

d) nu se află la evidenţă la medicul narcolog sau psihiatru;

e) nu a fost condamnată pentru infracţiuni săvîrşite cu intenţie, conform unei sentinţe judecătoreşti definitive;

f) dispune, cu drept de proprietate sau alt drept de folosință, de spațiu cu destinație nelocativă, dotat cu seifuri pentru păstrarea registrelor, documentelor de lucru, materialelor, dovezilor/probelor scriptice sau electronice și de orice altă natură, neinterzise de lege, acumulate în rezultatul serviciilor prestate.

Descrierea procesului de obținere a serviciului în cauză

  • 1
    Depunerea notificării

    Notificarea pentru confirmarea activității particulară de detectiv se transmite de către solicitant, prestatorului de servicii (subdiviziune specializată de poliție, abilitată cu controlul şi supravegherea activității de detectiv şi de pază), prin Secția secretariat a Inspectoratului național de securitate publică al Inspectoratului General al Poliției, pe adresa mun. Chișinău, str. Doina, 102, sau se expediază prin poștă. La notificare solicitantul anexează: a) copia de pe contractul de locaţiune a imobilului în care se va desfăşura activitatea confirmată; b) copia de pe buletinul de identitate; c) copia de pe diploma de studii juridice sau confirmarea că a activat cel puțin 3 ani în cadrul instituţiilor publice cu atribuţii în domeniul apărării, securităţii şi ordinii publice; d) copiile de pe certificatele medicale privind sănătatea psihică a solicitantului, precum şi privind absenţa dependenţei acestuia de substanţe stupefiante şi alcool; e) declaraţia pe propria răspundere privind lipsa antecedentelor penale.

  • 2
    Recepționarea și examinarea notificării

    În procesul examinării notificării de detectiv particular, reprezentantul prestatorului de servicii publice examinează actele prezentate de solicitant în vederea confirmării activității de detectiv particular, inspecteze spațiul/încăperea unde urmează să se desfășoare activitate de detectiv, cu scopul constatării stării de fapt astfel în cât spațiu să fie unul cu destinație nelocativă, dotat cu seifuri pentru păstrarea registrelor, documentelor de lucru, materialelor, dovezilor/probelor scriptice sau electronice și de orice altă natură, neinterzise de lege, care vor fi acumulate în rezultatul serviciilor prestate.

  • 3
    Eliberarea confirmării

    Despre decizia adoptată solicitantul este informat în scris la adresa indicată. În cazul în care se emite o decizie de refuz, decizia este argumentată, solicitantului fiindu-i explicată modalitatea de contestare a deciziei de refuz în conformitate cu art. 164 Cod administrativ al Republicii Moldova.

Informația din această pagină este oferită de către Inspectoratul Național de Securitate Publică . În cazul în care considerați că informația este incompletă sau incorectă, vă rugăm să contactați reprezentanțiiInspectoratul Național de Securitate Publică
Inspectoratul Național de Securitate Publică
Mai multe
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.