Autorizarea emigrării cetățeanului Republicii Moldova
Autorizaţie de emigrare – menţiune aplicată în paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova de către autoritatea competentă ca urmare a autorizării emigrării cetăţeanului Republicii Moldova pentru stabilirea cu domiciliul în străinătate sau ca urmare a constatării faptului stabilirii cetăţeanului Republicii Moldova cu domiciliul în străinătate.
Cetăţenii Republicii Moldova cu domiciliul şi/sau reşedinţa temporară pe teritoriul Republicii Moldova care vor să-şi stabilească domiciliul în străinătate, precum şi cei care de iure sunt înregistraţi la domiciliu şi/sau la reşedinţa temporară pe teritoriul Republicii Moldova, dar de facto nu domiciliază în Republica Moldova şi cei care de iure şi de facto nu domiciliază pe teritoriul Republicii Moldova şi prezintă dovezi privind stabilirea domiciliului în străinătate depun cererea pentru obţinerea autorizaţiei de emigrare sau, după caz, pentru eliberarea paşaportului cu menţiunea privind autorizaţia de emigrare.
Cererea pentru eliberarea autorizaţiei de emigrare se depune personal de către solicitant dau de către reprezentantul împuternicit prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie ori prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice - în cazul persoanei imobilizate. În cazul copilului, precum şi în cazul persoanei supuse măsurii de ocrotire judiciară sub forma tutelei, acţionează reprezentantul legal al acestuia.
Cererea pentru eliberarea autorizaţiei de emigrare se respinge în cazul în care solicitantul a prezentat informaţii frauduloase sau documentele prezentate sunt insuficiente, conţin divergenţe, sunt nevalabile ori se constată că nu sunt autentice, precum şi în cazurile în care solicitantului i-a fost aplicată măsura de suspendare a dreptului la libera circulaţie în străinătate, prevăzute la art. 4 alin. (16) din Legea nr. 273/1994 privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte
Prestarea serviciului public de eliberare a autorizaţiei de emigrare în bază de împuternicire acordată prin intermediul sistemului informaţional automatizat „Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice” (MPower):
- obţinerea autorizaţiei de emigrare cetăţeanului Republicii Moldova persoanei imobilizate;
- ridicarea paşaportului cetățeanului Republicii Moldova cu menţiunea privind autorizaţia de emigrare.
Programarea prealabilă la serviciul de eliberare a paşaportului: https://re.asp.gov.md/
publicService.steps.title
- 1Pasul 1. Depunerea cererii
Cererea pentru obţinerea autorizaţiei de emigrare sau, după caz, pentru eliberarea paşaportului cu menţiunea privind autorizaţia de emigrare se depune prin următoarele modalități:
- în țară, la orice serviciu eliberare a actelor de identitate, inclusiv din cadrul centrului multifuncțional al Agenţiei Servicii Publice;
- în străinătate, la misiunile diplomatice sau oficiile consulare (MDOC) ale Republicii Moldova. În lipsa MDOC în statul de reședință al solicitantului, cererea respectivă poate fi depusă la orice MDOC.
- 2Pasul 2. Achitarea serviciul
Achitarea tarifului pentru serviciul solicitat prin intermediul serviciului guvernamental de plăţi electronice MPay.
publicService.channels.4.title - 3Pasul 3: Procesarea și examinarea solicitării
- Preluarea imaginei faciale şi a semnăturii.
- Procesarea comenzii şi luarea deciziei privind eliberarea autorizaţiei de emigrare sau respingerea cererii.
- Informarea în scris a solicitantului despre aprobarea autorizaţiei de emigrare.
- Predarea de către solicitant a actului de identitate de uz intern, cu excepția cărții de identitate valabile în care este înscris certificatul calificat pentru semnătură electronică şi radierea solicitantului din evidenţa la domiciliu sau la reședința temporară din Republica Moldova.
- În cazul în care actul de identitate de uz intern a fost declarat pierdut sau furat, radierea din evidenţă se efectuează în lipsa acestuia.
- Actualizarea informaţiei privind emigrarea autorizată a persoanei în Registrul de stat al populaţiei şi informarea, în scris sau prin mijloacele electronice de comunicare sau prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect) a Centrului administrativ militar în raza de competenţă teritorială a căreia persoana supusă militar a fost înregistrată la ultimul domiciliu sau la ultima reședință temporară şi a Casei Naţionale de Asigurări Sociale (în cazul persoanei beneficiare de prestații sociale).
- 4Pasul 4: Înmânarea paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova cu mențiunea privind autorizaţia de emigrare
Înmânarea paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova cu mențiunea privind autorizaţia de emigrare la ghișeul SEAI, inclusiv din cadrul centrului multifuncțional al Agenţiei Servicii Publice, iar în străinătate, la MDOC ale Republicii Moldova.
Înlesniri. Potrivit prevederilor pct. 8 şi 81 din anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 966/2020 cu privire la serviciile prestate de către Agenţia Servicii Publice, cererea pentru eliberarea autorizaţiei de emigrare a pensionarului beneficiar de pensie pentru limită de vârstă în condiţiile Legii nr. 156/1998 privind sistemul public de pensii sau a persoanei cu dizabilitate severă sau accentuată se examinează în termen de 10 de zile lucrătoare, cu achitarea tarifului stabilit pentru prestarea serviciului respectiv în termen maximal, precum şi cererea pentru eliberarea autorizaţiei de emigrare a copilului care emigrează împreună cu cel puţin un părinte se examinează în mod gratuit.