Certificat/duplicat al certificatului de schimbare a numelui şi/sau prenumelui
Certificatul de schimbare a numelui şi/sau prenumelui
Prin certificatul de schimbare a numelui şi/sau prenumelui se înţelege documentul eliberat persoanei fizice în urma schimbării numelui şi/sau prenumelui în procedură administrativă, ca rezultat al întocmirii actului de stare civilă respectiv sau modificării acestuia (termenele și tarifele în cazul modificării se vor vedea accesând suplimentar link-ul).
Certificatul de schimbare a numelui şi/sau prenumelui se eliberează pe baza actului de schimbare a numelui şi/sau prenumelui, în temeiul cererii solicitantului:
- titularului actului de stare civilă respectiv;
- rudelor de gradul I-II (dovada gradului de rudenie se face cu actele de stare civilă sau cu certificatele de stare civilă);
- reprezentantului legal al persoanei limitate în capacitatea de exerciţiu sau cu privire la care a fost instituită măsura de ocrotire judiciară prin hotărârea instanţei judecătoreşti ( tutorele sau curatorul);
- reprezentantului împuternicit prin procură autentificată notarial din numele persoanei fizice, sau prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice (MPower).
Programarea prealabilă pentru solicitarea serviciilor în subdiviziunile teritoriale ale ASP este disponibilă accesând link-ul: https://programare.asp.gov.md/qwebbook/index.jsp?lang=ro
publicService.steps.title
- 1Pasul 1. Depunerea cererii
Cererea se depune prin următoarele modalități:
1) online - prin apăsarea butonului Solicită. Serviciul online este accesibil pentru persoanele deținătoare de semnătură electronică sau mobilă;
2) la Direcţia audienţă şi eliberarea documentelor de stare civilă a Departamentului stare civilă (mun. Chişinău, str. M.Viteazul 11/1, et. 2);
3) la Serviciul stare civilă din raza de domiciliu a solicitantului, inclusiv din cadrul centrului multifuncţional al Agenţiei Servicii Publice;
4) la Misiunile diplomatice sau Oficiile consulare ale Republicii Moldova acreditate în străinătate (MDOC);
5) la Centrele unificate de prestare a serviciilor publice (CUPS) din cadrul Autorităţilor publice locale.
La momentul depunerii cererii, poate fi solicitat și serviciul de livrare MDelivery, care asigură livrarea documentului de stare civilă direct la locul aflării solicitantului, atât în Republica Moldova cât și în străinătate.
publicService.channels.2.title - 2Pasul 2. Achitarea serviciului
Achitarea tarifului pentru serviciul solicitat prin intermediul serviciului guvernamental de plăţi electronice MPay.
În conformitate cu prevederile art. 3 lit. b) al Legii taxei de stat nr. 213/2023, la eliberarea certificatului/duplicatului certificatului de pe actul de stare civilă se încasează taxa de stat, cu excepția cazurilor de scutire de taxa de stat (persoanele care beneficiază de servicii publice gratuite de stare civilă în modul stabilit de HG nr. 966/2020 cu privire la serviciile prestate de către ASP).
publicService.channels.4.title - 3Pasul 3. Procesarea și Examinarea
Crearea cererii de solicitare a documentului de stare civilă în programul electronic/Recepţionarea cererii de solicitare a documentului de stare civilă şi a actelor relevante acesteia.
Identificarea actelor de stare civilă în baza cererilor de solicitare a documentelor de stare civlă în programele tehnice disponibile şi în fondul arhivistic pe suport de hârtie.
Operarea modificărilor/rectificărilor în actul de stare civilă pe suport de hârtie şi actualizarea acestuia în sistemele informaţionale.
Emiterea certificatului/duplicatului certificatului de pe actul de stare civilă.
- 4Pasul 4. Ridicarea certificatului
Certificatul/duplicatul certificatului de pe actul de stare civilă se înmânează, contra semnătură, fie personal titularului, fie reprezentantului lui legal, sau unei persoane ce dispune de procură autentificată notarial sau de împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice (MPower), ce îi oferă dreptul de a primi documentul respective.
Există mai multe opțiuni de eliberare a documentului:
1) ghișeu Centrul multifuncțional / DAEDSC / subdiviziune teritorială de prestare a serviciului al ASP;
2) în străinătate, la MDOC ale Republicii Moldova;
3) livrarea la adresa solicitată prin intermediul serviciului guvernamental de livrare MDelivery.
publicService.channels.5.title
Potrivit prevederilor pct. 1, secţiunea 1 din anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 966/2020 cu privire la serviciile prestate de către Agenţia Servicii Publice, serviciile de stare civilă se prestează, în mod gratuit, următoarelor categorii de persoane, cetăţeni ai Republicii Moldova:
Cererea pentru prestarea serviciului de eliberarea certificatului/duplicatului certificatului de pe actul de stare civilă în mod gratuit se examinează în termenul maximal stabilit pentru prestarea serviciului respectiv, cu excepția: