Certificarea faptelor de stare civilă consemnate în localitățile din stânga Nistrului și municipiul Bender
Prin certificarea faptului de stare civilă consemnat în stânga Nistrului şi mun. Bender se înțelege confirmarea producerii și consemnării în stânga Nistrului a unui fapt de stare civilă declarat, prin eliberarea unui document de stare civilă de model unic aprobat (certificat sau extras de pe actul de stare civilă), fiind acordate faptului de stare civilă efecte juridice.
Obţinerea documentelor de stare civilă este posibilă doar în condiţiile examinării şi posibilităţii aprecierii circumstanţelor în care s-a produs şi a fost consemnat documentar un fapt de stare civilă: naşterea, căsătoria, divorţul prin acord comun, schimbarea numelui, modificarea unor date personale consemnate, recunoaşterea paternităţii prin acordul comun al părinţilor copilului, decesul.
Pot fi supuse certificării următoarele faptele de stare civilă consemnate fără constituirea dosarelor în localitățile din stânga Nistrului și municipiul Bender:
- nașterea consemnată în termen de 1 an de la producerea faptului şi paternitatea prin acord comun al părinţilor;
- căsătoria;
- divorţ prin acord comun;
- decesul.
Pot fi supuse certificării faptele de stare civilă consemnate cu constituirea dosarelor de stare civilă în localitățile din stânga Nistrului și municipiul Bender în următoarele situații:
- nașterea și decesul care au fost consemnate în procedura similară celei de înregistrare ulterioară;
- schimbarea numelui şi/sau a prenumelui;
- modificarea datelor consemnate în localitățile din stânga Nistrului și municipiul Bender;
- reconstituirea și anularea actelor de stare civilă sau a înscrisurilor cu privire la consemnarea faptelor de stare civilă în localitățile din stânga Nistrului și municipiul Bender.
Asigurarea prestării serviciilor de certificare a faptelor de stare civilă produse şi consemnate în localitățile din stânga Nistrului se realizează prin subdiviziunile teritoriale ale Agenţiei Servicii Publice (SSC), special desemnate în acest sens, prin Ordinul Agenției Servicii Publice nr. 440 din 15 iulie 2019:
- Serviciul Stare Civilă Sănătăuca, cu sediul în satul Sănătăuca;
- Serviciul Stare Civilă Rezina, încadrat în Centrul multifuncţional Rezina;
- Serviciul Stare Civilă Dubăsari, cu sediul în satul Coşniţa;
- Serviciul Stare Civilă Anenii Noi, încadrat în Centrul multifuncţional Anenii Noi;
- Serviciul Stare Civilă Varnița, cu sediul în satul Varnița;
- Serviciul Stare Civilă Ștefan Vodă, încadrat în Centrul multifuncţional Ștefan Vodă.
Competența teritorială a serviciilor stare civilă este determinată de domicilierea persoanei şi de localitatea în care a fost consemnat faptul de stare civilă vizând o persoană. Toate localităţile din stânga Nistrului şi mun. Bender sunt arondate unei subdiviziunii teritoriale cu competenţe speciale la certificarea faptelor de stare civilă ale ASP, după criteriul situării localităţii în apropierea subdiviziunii ASP.
publicService.steps.title
- 1Pasul 1. Depunerea cererii
Cererea pentru certificarea faptelor de stare civilă consemnate în localitățile din stânga Nistrului și municipiul Bender poate fi depusă la serviciul stare civilă de la domiciliul solicitantului. Locuitorii din stânga Nistrului şi din municipiul Bender se adresează la subdiviziunea special desemnată căreia este arondată localitatea de domiciliu a solicitantului.
Emiterea documentului de stare civilă se face de către Serviciul stare civilă căreia i se arondează localitatea în care a fost consemnat faptul de stare civilă, motiv din care la depunerea cererii la Serviciul stare civilă după locul de domiciliu al solicitantului, aceasta se readresează spre examinare Serviciului stare civilă competent de emitere a documentului.
- 2Pasul 2. Achitarea serviciului
Achitarea tarifului pentru serviciul solicitat prin intermediul serviciului guvernamental de plăţi electronice MPay.
publicService.channels.4.title - 3Pasul 3. Ridicarea documentului de stare civilă/avizului
Ridicarea documentului de stare civilă/ avizului privind imposibilitatea sau inadmisibilitatea certificării faptului de stare civilă se realizează de la Serviciul stare civilă căreia i se arondează localitatea în care a fost consemnat faptul de stare civilă.
Potrivit prevederilor pct. 1, secţiunea 1 din anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 966/2020 cu privire la serviciile prestate de către Agenţia Servicii Publice, serviciile de stare civilă se prestează, în mod gratuit, următoarelor categorii de persoane, cetăţeni ai Republicii Moldova:
În conformitate cu prevederile alineatului (3) al aceluiași punct, cererea pentru prestarea serviciului de stare civilă, în mod gratuit, se examinează în termenul maximal stabilit pentru prestarea serviciului respectiv (20 zile lucrătoare).