Înregistrarea nașterii

Înregistrarea actului de naștere reprezintă procedura de înregistrare a nou-născutului în baza declarației de naștere a părinților, a unuia dintre ei sau a altor persoane împuternicite conform condițiilor și termenului stabilit de legiuitor.

Actul de naștere reprezintă actul de stare civilă întocmit pe un formular tipizat, de model unic pe întreg teritoriul Republicii Moldova, care confirmă faptul nașterii titularului acestuia.

Declarația de naștere

Obligația de a declara nașterea copilului o au părinții sau unul dintre ei.

În cazul imposibilității prezentării personale a părinților, declarația de naștere se face de către:

  • rudele părinților;
  • o persoană împuternicită de părinții copilului;
  • administrația unității sanitare în care s-a produs nașterea sau în care se află copilul;
  • autoritatea tutelară.

Temei pentru înregistrarea naşterii servesc:

  • certificatul medical constatator al naşterii, eliberat de unitatea sanitară în care a avut loc naşterea;
  • certificatul medical de naştere, eliberat de unitatea sanitară privată, de medicul care a asistat naşterea sau la care s-a adresat mama după naştere (cînd naşterea s-a produs în afara unităţii sanitare) ori de un medic privat care a asistat naşterea;
  • procesul-verbal şi certificatul prin care se constată sexul şi vîrsta copilului – în cazul înregistrării naşterii unui copil găsit.

În lipsa actelor prevăzute la lit. a)-c), înregistrarea naşterii copilului se face pe baza hotărârii instanţei judecătoreşti privind stabilirea faptului naşterii copilului de către o femeie concretă.

Termenul depunerii declarației de naștere

Termenul acordat pentru declararea nașterii și înregistrarea actului de stare civilă este de cel mult 3 luni din ziua nașterii copilului.

! Atenție: Conform art. 339 alin. (1) din Codul contravenţional (Încălcarea legislației privind regimul actelor de stare civilă ), „Tăinuirea naşterii ori a decesului sau declararea naşterii ori a decesului cu încălcarea condițiilor sau a termenelor prevăzute de legislație se sancționează cu amendă de la 9 la 21 de unități convenționale.”

! Atenție: Conform art.25 din Legea nr. 100/2001 privind actele de stare civilă, „Persoana care a găsit un copil abandonat este obligată să anunțe în termen de 24 de ore poliția și să prezinte copilul cu toate obiectele și înscrisurile aflate asupra lui.”

Atenţie! În cazul înregistrării naşterii în baza certificatului constatator de naştere ce a depășit termenul de un an de la data când s-a produs evenimentul, întocmirea actului de naştere are loc în procedura administrativă de înregistrare ulterioară a actului de stare civilă (Serviciul „Înregistrarea ulterioară a actului de stare civilă”).

Înscrierea datelor despre părinți

Datele privind mama se înscriu în actul de naștere în baza certificatului medical constatator de naștere.

Conform art. 47 (3) al Codului familiei al Republicii Moldova, copilul născut din părinți căsătoriți ori în timp de 300 de zile din momentul desfacerii căsătoriei, declarării căsătoriei nule sau decesului soțului mamei copilului are ca tată pe soțul (fostul soț) al mamei, dacă nu a fost stabilit contrariul. Datele despre tata se înscriu în acest caz în baza actului de căsătorie.

Prezumția de paternitate a soțului (fostului soț) poate fi înlăturată printr-o declarație a soților (foștilor soți) depusă personal la momentul înregistrării actului de naştere. În cazul în care soții (unul din ei) nu se pot prezenta personal, declarația se autentifică notarial și se prezintă la organul de stare civilă.

Conform art. 47 (5) al Codului familiei al Republicii Moldova, dacă părinții copilului nu sunt căsătoriți, datele despre tată pot fi înscrise în baza declarației privind stabilirea paternității.

Declarația comună a mamei și tatălui copilului privind paternitatea poate fi depusă la organul de stare civilă teritorial și până la nașterea copilului.

În cazurile în care mama este decedată, declarată decedată, incapabilă sau dispărută ori când nu i se cunoaște locul aflării, precum și în cazul decăderii ei din drepturile părintești, paternitatea se stabilește în baza declarației tatălui și a acordului scris al autorității tutelare sau prin hotărârea instanței judecătorești dacă lipsește un astfel de acord.

Dacă copilul este născut din părinți necăsătoriți între ei și în lipsa declarației comune a părinților sau a tatălui copilului, paternitatea poate fi stabilită de către instanța judecătorească în baza declarației unuia dintre părinți, a tutorelui (curatorului) copilului sau a copilului însuși la atingerea majoratului.

În cazul nașterii copilului din părinți necăsătoriți între ei, dacă lipsește cererea comună a părinților sau hotărârea instanței judecătorești privind stabilirea paternității, numele de familie al tatălui se înscrie după numele de familie al mamei, iar prenumele tatălui - la indicația mamei sau a persoanei care face declarația de naștere. Înscrierea datelor privind tatăl copilului în acest caz nu poate împiedica stabilirea ulterioară a paternității.

La dorința mamei, rubrica privind datele despre tatăl copilului din actul de naștere poate rămâne necompletată.

Înscrierea numelui de familie și a prenumelui copilului

Conform art. 55 alin. (2) al Codului familiei al Republicii Moldova, copilul dobândește numele de familie al părinților săi.

Dacă părinții poartă nume de familie diferite, copilul va lua numele tatălui sau al mamei, în baza acordului comun al acestora.

Prenumele copilului poate fi simplu sau compus din două prenume, potrivit voinței ambilor părinți.

Organul de stare civilă poate refuza înscrierea unor prenume care sunt formate din cuvinte indecente ori ridicole.

Conform art. 55 alin. (4) al Codului familiei al Republicii Moldov, în caz de litigiu între părinți privind numele și/sau prenumele copilului, decide autoritatea tutelară.

Programarea prealabilă pentru solicitarea serviciilor în subdiviziunile teritoriale ale ASP este disponibilă accesând link-ul: https://programare.asp.gov.md/qwebbook/index.jsp?lang=ro

publicService.steps.title

  • 1
    Pasul 1. Depunerea cererii

    Declarația privind înregistrarea nașterii poate fi depusă:

    • la serviciul stare civilă în a cărui rază teritorială s-a produs nașterea sau își au domiciliul părinții copilului, inclusiv din cadrul centrului multifuncţional al Agenţiei Servicii Publice;
    • la primăria localității în raza căreia s-a produs nașterea sau își au domiciliul părinții copilului;
    • la Misiunile diplomatice și Oficiile consulare ale Republicii Moldova în cazul în care nașterea s-a produs peste hotarele țării.

  • 2
    Pasul 2. Procesarea și Examinarea

    Examinarea documentelor prezentate, înregistrarea actului de naştere şi perfectarea certificatului de naştere. 

  • 3
    Pasul 3. Eliberarea certificatului de naștere

    Semnarea actului de stare civilă şi ridicarea certificatului de naștere de la ghișeul subdivizunii la care a fost depusă declarația

publicService.disclaimerAgenția Servicii Publice
Agenția Servicii Publice
buttons.more
publicService.categories.title
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.